Balet Form Nowoczesnych AGH - recenzje

Występ artystów z Krakowa, pełen dynamiki i ciekawych pomysłów choreograficznych, podzielił widownię. Większość była oczarowana nowym spojrzeniem na jazz, dynamiką, wdziękiem młodych tancerzy i urządziła owację na stojąco, co zaowocowało bisem(...) Obie strony pogodziły Etiudy Baletowe w choreografii Jerzego Marii Birczyńskiego, do oryginalnej muzyki Krzysztofa Komedy. To co widzieliśmy w teatrze Rondo i następnego dnia w Gdyni, było współczesną interpretacją zaproponowaną przez kolejne pokolenie tancerzy. Byliśmy świadkami ciekawej, fascynującej konfrontacji legendy ze współczesnością.
Jazz Forum 02.2002

Z nieporównaną satysfakcją podarowania kilku godzin radości, odnalezienia właściwego sensu życia poprzez piękno tańca współczesnego, po mistrzowsku, z całym blaskiem, subtelnością i sztuką wykonywanego przez Balet Form Nowoczesnych AGH, tancerze oferowali fenomenalny spektakl w tym mieście-brakowało wolnych miejsc i niektórzy musieli odejść. Można było podziwiać grupę tancerzy, którzy zaprezentowali pokaz tańca nowoczesnego elegancki i błyskotliwy. Utwory muzyczne właściwie dobrane i cechujące się dyscypliną wielkich kompozytorów były oprawą ludzkich ruchów,obejmujących nogi, tors i magiczne ręce.
Cronica 08.09.2000

To grupa młodych tancerzy o niespokojnym spojrzeniu, których celem jest uzyskanie struktury artystycznej w chwili prezentacji swych choreografii i oddanie w każdym występie prawdziwego znaczenia tańca nowoczesnego. Oglądać jedną z choreografii Baletu Form Nowoczesnych to tak jakby poprzez ciało oglądać ruch zespołu uczuć, które przenikają się wzajemnie i przywołują te same uczucia u widza. Ich dyscyplina oparta jest na trzech kierunkach muzycznych jazz, blues i klasyka i daje w efekcie doskonałą pracę taneczną. Balet Form Nowoczesnych tańczy techniką, dobrą muzyką, a przede wszystkim zamiłowaniem do tańca i sztuki.
Diario Xalapa 28.08.2000

Jako błyskotliwe wykończenie tego dnia, Preludium Astora Piazzolli stanowiło prawdziwą ucztę przez wzgląd na piękno kobiecych sylwetek spowitych w cynobrowe chusty podkreślające białą świeżość ciał, łącząc się gracją ruchów i ewolucji w takt muzyki, która choć nowoczesna może się poszczycić świetnością doskonałą konstrukcją. Pozwala to stwierdzić raz jeszcze, że bez odwołania się do klasyki, nowoczesność nie mogłaby się utrzymać, biorąc pod uwagę że granica między tym co piękne, a tym co groteskowe jest niezwykle subtelna.
El Periodico de la Vida Peninsular 09.2000

Wrażliwość na wewnętrzną energię i piękno muzyki cechuje Jerzego Marię Birczyńskiego założyciela Baletu Form Nowoczesnych AGH. Przekłada on na język tańca wieloplanowość i precyzje polifonii (Kunst der Fuge" Bacha), bogactwo linii melodycznej barokowych koncertów (Vivaldi, Corelli), subtelny liryzm (Chopin) porażającą ekspresję ("Tren pamięci ofiar Hiroszimy" Pendereckiego), erupcję witalności (Herbie Hancock) czy nie kończące się ostinato, które wyraża nie ukojony ból ("III Symfonia" Góreckiego). Chwała mu za to, bo robi to dobrze i przy pomocy coraz lepiej wyszkolonych tancerzy.
Przekrój 18.01.1998

W każdym akcie zmieniały się kostiumy, a jako integralną część spektaklu można było podziwiać grę świateł, które uwydatniały ruch piętnastu tancerzy na scenie. Balet manipulował uczuciami widzów prowadząc ich od smutku do radości, z euforii do bólu, wzruszając i przykuwając uwagę wszystkich oglądających.
El Nacional, Celaya, 21.08.1996

Ciała które mówią, przekazują treści, uwydatniają emocje: cielesna mowa zwana tańcem. Wszystko składało się na swoisty porządek tak charakterystyczny dla "Baletu Form Nowoczesnych" z Krakowa z Polski. Twórczy talent Jerzego Marii Birczyńskiego - choreografa zespołu - odcisnął się w czułej tkance i zapisał trwale w pamięci widzów, gdyż jego choreografie są poezją ruchów. Efemeryczny lot jednej z tancerek przybliża nam nieskończoność - nieśmiertelność pamięci i uczuć.
A.M. Celaya, 22.08.1996

Inspirujący występ "Baletu Form Nowoczesnych" był wielkim i niezapomnianym przeżyciem dla półtora tysięcznej widowni. Niełatwo znaleźć zespół tańca zaangażowanego, którego język choreograficzny dorównałby kunsztowi Birczyńskiego - autentycznego polskiego Balanchine'a.
Nuevo Milenio, Queretaro, 2.09.1996

Znakomity początek 48 sezonu dzięki "Baletowi Form Nowoczesnych", którego występ pozostał bez zarzutu. Zespół popisał się techniką i znajomością cielesnej natury ruchu, co w połączeniu z utworami Bacha, Chopina czy Herbie Hancocka sprawiło cud na scenie. Ich nowoczesny taniec ma całkowicie inny styl niż rozwinęły inne grupy meksykańskie i amerykańskie. W przeciwieństwie do nich polscy tancerze ruszają ciałem według swych zachcianek i dostosowują ruch, aby był podobny z charakteru do tęsknych nut w utworze Vivaldiego, lub do dramatycznej wrzawy, która mogła symulować bombardowanie nuklearne w Hiroszimie, czy wreszcie do radości tańców popularnych. Oświetlenie bez wielkiej pompy, proste lecz funkcjonalne uwydatniło szczegóły, stworzyło nastrój i wyróżniło każdego z występujących.
El Norte, Monterrey, 12.09.1996

Wspaniale, rewelacyjnie zaprezentował się w naszym mieście "Balet Form Nowoczesnych" z Krakowa, pod dyrekcją Jerzego Marii Birczyńskiego, którego piękne choreografie były interpretowane przez tancerzy z pełnym profesjonalizmem i na najwyższym poziomie artystycznym. Kulminacyjnym punktem wieczoru były "Wariacje B-dur" w których roztańczone ciała przekazywały widzom kunszt i piękno baletu.
Noticias, Queretaro, 06.09.1996

Charakterystyczna dla ich tańca jest harmonia między ruchem ciała i muzyką. Podczas koncertu dźwięki nie były dodatkiem bez znaczenia lecz elementem wzbogacającym utwory, fundamentem pozwalającym na tworzenie nowych koncepcji świata, na dzielenia się radością życia. Publiczność Teatro de la Paz odpowiedziała artystom gorącym aplauzem .
El Sol de San Luis 11.08.1996

Wyróżniającą się choreorgafią wieczoru była "Suita Barokowa" Davida Earle płynnie odtańczona przez cały zespół, z charakterystycznymi ekspresyjnymi ruchami ramion. Założony przed 25 laty krakowski zespół powinien jak najszybciej wystąpić u nas ponownie.
The Stage 15.12.1994

Nic nie mogło przyćmić wspaniałego wrażenia wieczoru. Tancerze i choreograf Baletu Form Nowoczesnych zostali obdarzeni kwiatami, zatańczyli na bis i otrzymali owację na stojąco na zakończenie przedstawienia - absolutnie zasłużenie.
Newbury Weekly 17.11.1994

Młodzi tancerze i tancerki z Baletu Form Nowoczesnych dosłownie podbili publiczność.
LE VAR - nice-matin 13.07.1994

Surowa muzyka Krzysztofa Pendereckiego zainspirowała młodych Polaków do adekwatnego przetworzenia na dramat taneczny rozwinięty w wizji choreograficznej Jerzego Birczyńskiego. Sciskające za serce i budzące trowgę obrazy okazane w upiornym świetle poraziły widzów. Wypełniony teatr zareagował aplauzem i domagał się bisów.
Nürnberger Nachrichten 8.03.1989

Linię nowatorstwa Conrada Drzewieckiego kontynuują układy Ewy Wycichowskiej i znakomity "Nocturn" choreografa Jerzego Marii Birczyńskiego do muzyki Marka Chołoniewskiego i Krzysztofa Knittla.
Express Poznański 8.12.1988

Polska grupa taneczna kierowana przez Jerzego Marię Birczyńskiego ma korzenie klasyczne, ale potrafi wydobywać na światło nową muzykę. Agnieszka Łaska tańczy lekko, wśród szarych nut Weelera, unosi się nad "szumami śródziemnomorskimi" Damianiego, poddaje się w końcu polskiej melancholii i zdobywa oklaski przy otwartej kurtynie
Corriere della Sera 3.09.1985

Jerzy Maria Birczyński z Krakowa zaprezentował pas de trois wolne od stereotypów jakie często narzuca muzyka Chopina.
Le Monde 14.03.1979