Balet Form Nowoczesnych AGH został założony w 1969 roku przez Jerzego Marię Birczyńskiego przy Akademii Górniczo-Hutniczej, która do dzisiaj opiekuje się zespołem i zapewnia możliwość zajmowania się sztuką przez krakowska młodzież oraz ciągłość pracy artystycznej i jej prezentację w kraju i na świecie.
W grudniu 1969 r. Zespół zadebiutował w programie "Telewizyjny Ekran Młodych ", potem w lutym 1970 zdobył wyróżnienie na festiwalu młodych i debiutujących teatrów "START 70" (m.in. pokazał "Tren pamięci ofiar Hiroszimy" Krzysztofa Pendereckiego)
Obecnie jest najstarszym zespołem tańca nowoczesnego w Polsce, konkuruje z zespołami profesjonalnymi w kraju i za granicą. W tym roku obchodził jubileusz 35-lecia istnienia.

Brał udział w wielu profesjonalnych festiwalach m.in: Tanz Theater Tage w Heilbronn, Europäisches Hochschul-Tanz Theater-Treffen w Bochum, Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Krakowski Festiwal Jazzowy, 7 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (m.in. "Nokturn" Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego, "Valle" Mehdi Mengjiqi ), Festiwal Jazzowy "Raumori Meditteranei" w Roccella Jonica we Włoszech, Międzynarodowe Konkursy Choreograficzne we Francji i Szwajcarii, III Ogólnopols i Konkurs Tańca Scenicznego i Choreografii w Gdańsku, Łódzkie Spotkania Baletowe, "Fine Arts Festival" towarzyszący sympozjum KBWE nt. Swiatowego dziedzictwa kultury, Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów w Moskwie, III Festiwal Sztuki Religijnej "Gaude Fest" w Ustroniu, Europejski Miesiąc Kultury w Krakowie, Kaliskie Spotkania Teatralne, I Krakowski Festiwal Tańca Współczesnego, World Art Underground w Wieliczce, Internationales Kulturfestival Weimar'99, Ballett-Gala w Norymberdze, XVI Festival Internacional de Danza Contemporanea '96 w San Luis Potosi, Fiestas Octubre '96 "La Fantasia de la Danza" w Guadalajarze, III Festival Internacional de Arte Contemporaneo w Leon, Primer Festival Internacional Jaime Sabines w Tapachuli, Temporada 48 Sociedad Artistica Tecnologico w Monterrey.
Za granicą Zespół występował: w USA, Meksyku, Danii, Ukrainie, Litwie, Anglii, Francji, Szwajcarii, Finlandii, ZSRR, CSRS, Niemczech, Jugosławii, Bułgarii, we Włoszech i na Węgrzech, Słowacji, Czechach, ponadto brał udział w Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego "Taniec XXI w." w Kijowie oraz w ok. 40 programach telewizyjnych.

Zespół otrzymał medal Francuskiego Towarzystwa Miłośników Sztuki "Le Quarteron", Nagrodę Artystyczną Młodych im. St. Wyspiańskiego II stopnia "za osiągnięcia w tańcu nowoczesnym", wyróżnienie w Konkursie Choreograficznym podczas Łódzkich Spotkań Baletowych, oraz z okazji XX-lecia istnienia Złotą Odznakę za Zasługi dla Ziemi Krakowskiej, a także wiele innych nagród i wyróżnień - głównie za choreografię.

Balet Form Nowoczesnych jest zespołem autorskim, prezentującym głównie rezultaty poszukiwań twórczych Jerzego Birczyńskiego, który wypracował własny styl i język choreograficzny. Zaprasza też do współpracy znanych choreografów z całego świata (m.in. Douglas Dunn - czołowy przedstawiciel nurtu post modern dance w USA, David Earle - założyciel i dyrektor Toronto Dance Theatre z Kanady, oraz Karin Waehner, Kilina Cremona i Roger Meguin z Francji). Repertuar idzie w kierunku czystego tańca - bez fabuły literackiej. Inspiracją dla tancerzy i choreografa jest muzyka -- od bluesowej i soulowej (James Brown, Aretha Franklin, Joe Cocker) poprzez jazz (Herbie Hancock, Miles Davis, Don Ellis, Krzysztof Komeda, Tomasz Stańko) po muzykę poważną klasyczną i współczesną (Chopin, Bach, Szymanowski, Penderecki, Górecki).

Tancerze doskonalą swój warsztat ćwicząc codziennie elementy techniki tańca klasycznego, nowoczesnego i jazzowego. W skład Zespołu wchodzili zawsze studenci różnych krakowskich uczelni, oraz młodzież krakowska, a podczas jego istnienia przewinęło się przezeń kilka tysięcy młodych ludzi, dla których była to jedyna możliwość zaznajomienia się z tańcem nowoczesnym. Choć tylko dla nielicznych przygoda z tańcem trwała dłużej niż kilka lat, dla wszystkich pozostałych była to szkoła pracy w grupie i nabywanie umiejętności współżycia społecznego i partnerstwa w pracy. Wszyscy też pozostali wyrobionymi odbiorcami nowoczesnej sztuki.
Spora grupa wychowanków zespołu kontynuuje zawodową karierę - tańczą w innych teatrach, robią choreografię, pozakładali własne zespoły lub szkoły tańca na całym świecie.

Repertuar
Recenzje